Opis projektu
Wady postawy dotykają od 50 do 90% dzieci i młodzieży w Polsce. Ważne jest wczesne wykrywanie. Utrwalone wady postawy generują trwałe problemy zdrowotne i ruchowe do końca życia. Ważnym momentem jest najwyższa faza rozwoju adolescencji wypadająca miedzy 15 a 18 rokiem życia. W tym okresie nastolatek osiąga pełną dojrzałość płciową, fizyczną oraz emocjonalną. Jest to ostatni moment aby korygować i wpływać na wady postawy nim te się utrwalą. Młodzież coraz więcej godzin spędza w szkole oraz poza nią w pozycjach siedzących co sprzyja rozwoju wad postawy i osłabieniu gorsetu mięśniowego.
Projekt będzie realizowany na terenie wszystkich szkół średnich powiatu pruszkowskiego, zapewni to dostępność, wygodę oraz poczucie bezpieczeństwa dla młodzieży. Projekt będzie dostępny dla wszystkich uczniów szkół średnich powiatu pruszkowskiego (ok 5000 uczniów ). W każdej ze szkół wyznaczony będzie odpowiednio wcześnie termin na przeprowadzenie badań.
Badania będą odbywały się w trakcie godzin lekcyjnych. Badania przesiewowe wad postawy obejmują ocenę kręgosłupa (skolioza, plecy okrągłe, płaskie itp), kończyn dolnych (kolana szpotawe/koślawe, stopy płaskie) oraz symetrii barków i miednicy.
Rodzice nastolatków otrzymają pisemne karty do wyrażenia zgody w wzięciu udziału dziecka w badaniu. Zgodę musi wyrazić zarówno rodzic badanego jak i badany.
do przeprowadzenia badania wykorzystane zostaną najnowocześniejsze metody i urządzenia diagnostyczne (wykorzystanie systemu **DIERS formetric 4D** do analizy postawy ciała w czasie rzeczywistym).
- Badanie komputerowe postawy ciała z wykorzystaniem platformy tensometrycznej i systemu fotogrametrii 3D.
- Badanie na platformie tensometrycznej + ocena fizjoterapeuty
- Ocena palpacyjna przez fizjoterapeutę.
- Testy funkcjonalne (np. test Adamsa).
- Wydanie indywidualnej karty z wynikami i zaleceniami (np. konsultacja z lekarzem, ćwiczenia korekcyjne).
Badania będą realizowane w wyznaczonych szkołach w trakcie godzin lekcyjnych, z zapewnieniem dostosowania do potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami. Projekt będzie realizowany w roku szkolnym 2025/2026, w miesiącach wrzesień–listopad.
Każdy przebadany uczeń otrzyma kartę badania wraz z dalszymi zaleceniami.