Opis projektu
Michałowice, jako miejscowość o charakterze rezydencjalnym, doświadcza wzmożonego ruchu pojazdów wjeżdżających z okolicznych dróg ekspresowych. Brak odpowiednich środków uspokajających ruch skutkuje częstym przekraczaniem dozwolonej prędkości, co stanowi obniżenie poczucia bezpieczeństwa, a wręz zagrożenie dla mieszkańców, w szczególności pieszych i rowerzystów.
Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w Michałowicach poprzez montaż trzech radarowych wyświetlaczy prędkości w wybranych punktach na drodze powiatowej 3114W Michałowice - Opacz Mała - Raszyn w 3 punktach:
1. Ulica Jesionowa - Michałowice, od strony Al. Jerozolimskich do centrum Michałowic, tuż za ulicą Świerkową - w tym miejscu kierowcy którzy przed chwilą jechali szybko Alejami Jerozolimskimi powinni dostać jasny sygnał że są już w obszarze zamieszkałym - druga prosta zachęca do szybszej jazdy.
2. Ulica Polna - pomiędzy rondem z ulicą Raszyńską i drugim rondem z ulicą Parkową - od strony ronda z ulicą Raszyńską
3. W kierunku przeciwnym: ulica Polna - pomiędzy rondem z ulicą Raszyńską i drugim rondem z ulicą Parkową - od strony ronda z ulicą Parkową.
W przypadku ulicy Polnej, zieleń i brak chodnila z jednej strony ulicy powoduje iż kierowcy mają wrażenie że to nie jest teren mocno zabudowany.
Urządzenia te będą informować kierowców o aktualnej prędkości pojazdu oraz przypominać o konieczności jej dostosowania do obowiązujących ograniczeń. Wyświetlacze poza wyświetlaniem aktualnej prędkości mogą pokazywać hasła zwolnij/ dziękuję lub kwotę ewentualnego mandatu, wolałbym nie straszyć mandatem tylko apelować do życzliwości kierowców- ich szybka jazda przeszkadza nie policji, lecz prawdziwie mieszkańcom.
Radarowe wyświetlacze prędkości są efektywnym narzędziem prewencyjnym, które wpływa na poprawę zachowań kierowców, zwiększając tym samym bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Niezależne badania, potwierdzające skuteczność wyświetlaczy, na które natrafiłem:
Finlandia 2020: https://www.itskrs.its.dot.gov/2020-b01509
Wielka Brytania 2008: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21545865/
Zaintalowane wyświtlacze są ładowane przez panele słoneczne i nie wymagają dodatkowego zasilania.
Rozważałem inne metody spowolnienia ruchu ale wydają się nie być tak dobre:
1. Czerwone światlo włączane przez samochód jadący za szybko - wyższy koszt (ok: 500k za instalację) plus dodatkowo kara dla pozostałych kierowców jeśli muszą sie zatrzymać przez jednego co przekroczył prędkość
2. Spowalniacze - wpływają na zużycie podwozia, pogarszają komfort jazdy i zwiększjaą zużycie energii - wymagają przeprojektowania ulicy
3. Szykany - wymagają przeprojektowania ulicy.