Opis projektu
Cel główny: Upowszechnienie gier planszowych, jako narzędzia integracyjnego, które może być wykorzystane w różnych kontekstach edukacyjnych i społecznych.
Cele szczegółowe:
1. Promowanie kreatywnego i angażującego spędzania czasu off-line.
2. Popularyzacja gier jako atrakcyjnej formy spędzania wolnego czasu, która rozwija umiejętności logicznego myślenia, strategii oraz współpracy.
3. Rozwój koncentracji, cierpliwości i wytrwałości poprzez grywalizację.
4. Integracja i współpraca międzypokoleniowa, włączająca osoby niepełnosprawne i zagrożone wykluczeniem społecznym poprzez współpracę w grupach - spotkania będą doskonałą okazją do nawiązywania nowych znajomości oraz wzmacniania więzi sąsiedzkich.
5. Organizacja turnieju (festiwalu) jako podsumowanie cyklu zajęć.
6. Organizowanie spotkań w miejscach dostępnych (blisko stacja PKO, autobus ZTM i lokalny) zapewni dostępność i wygodę dla wszystkich mieszkańców, niezależnie od ich miejsca zamieszkania.
Projekt polega na realizacji cyklicznych spotkań otwartych dla mieszkańców Powiatu Pruszkowskiego, prowadzonych przez instruktorów i animatorów, których tematem przewodnim będą gry planszowe off-line. Spotkania będą odbywać się regularnie w różnych lokalizacjach, dla większej wygody i dostępności dla uczestników. Każde spotkanie będzie starannie przygotowane, z wyznaczonym harmonogramem, wyborem gier oraz instruktorami-animatorami, którzy będą prowadzić i moderować rozgrywki. Odpowiadając na różne zainteresowania gry będą realizowane w następujących kategoriach (podany minimalny wiek uczestników, maksymalny – bez ograniczeń):
1. Liga szachowa – spotkania raz w tygodniu x 3h, wiek uczestników: od 8 roku życia, organizacja Turnieju Szachowego dwa razy w roku.
2. Liga Rummikub – spotkania raz w tygodniu x 3h, wiek uczestników: od 8 roku życia, organizacja Międzyszkolnego Turnieju Rummikub, Miejskiego Turnieju Rummikub, Powiatowego Turnieju Rummikub.
3. Liga gier planszowych – spotkania raz w tygodniu x 3h, wiek uczestników: od 8 roku życia;
4. Liga gier fabularnych – spotkania 2 razy w tygodniu x 3h, wiek uczestników: od 12 roku życia, organizacja pokazu gry albo festiwalu gier – w zależności od zainteresowań uczestników.
5. Liga gier historycznych – spotkania raz w tygodniu x 3h, wiek uczestników: od 12 roku życia, organizacja pokazu gry
6. Zajęcia edukacyjne, przygotowujące i wspomagające do udziału w Ligach, dla osób z niepełnosprawnościami i zagrożonych wykluczeniem społecznym – spotkania 6h w tygodniu (podział godzin dopasowany do możliwości osób uczestniczących) w dwóch lokalizacjach, wiek uczestników: od 8 roku życia.
DOPRECYZOWANIE W ZAŁĄCZNIKU
Projekt ten, poprzez regularne spotkania i starannie przygotowane zajęcia, wprowadzi uczestników w świat gier planszowych, logicznych, fabularnych oraz bitewnych. Dzięki szerokiej gamie oferowanych gier, uczestnicy będą mogli rozwijać swoje umiejętności intelektualne, społeczne oraz emocjonalne. Gry będą stymulować myślenie strategiczne i analityczne, natomiast gry fabularne i bitewne pomogą w rozwijaniu kreatywności oraz pracę w grupie. Przewidziano zajęcia dostosowane do różnorodnych potrzeb uczestników, w taki sposób, aby każdy, niezależnie od swojego wieku, umiejętności czy doświadczenia z grami, mógł znaleźć coś dla siebie. Szczególną uwagę poświęcono osobom ze specjalnymi potrzebami, aby zapewnić im pełen dostęp do wszystkich aktywności. Projekt będzie inkluzywną przestrzenią, gdzie każdy będzie mógł poczuć się mile widziany i doceniony.